Продажба, монтаж и сервиз на климатична техника нова и втора употреба.

0887 877 177

 

Често задавани въпроси

  • Конвенционални и инверторни климатици - каква е разликата между тях?

    Конвенционалните климатици харчат много повече електроенергия ,тъй като работят винаги на едни и същи обороти , това ги прави неикономични, шумни и намалява продължителността им на живот. При инверторните климатици е точно обратното. Те са много икономични , тихи и достигат много по-бързо желаните градуси , тъй като работят плавно. Така , въпреки че инверторните климатици са по-скъпи , те ще възвърнат Вашите пари и дори ще намалят разходите Ви за ток.

  • Общи въпроси

    Въпроси и отговори ,които трябва да знаете преди да закупите климатик: Когато отидете в магазин , за да си закупите климатик, консултантът ще Ви зададе няколко въпроса , за да разбере какво е помещението и съответно да Ви предложи най-подходящaта климатична система. Ето някои от тях :

    • 1.Каква е квадратурата на помещението?
    • 2.Стандартна ли е височината на стаята?
    • В България за стандартна височина се приема 2.60 метра, ако Вашето помещение е с различна от тази , трябва да го кажете на Вашия климатичен консултант.
    • 3.Добре ли е изолирано?
    • Помещението дали има подходяща изолация отвън и отвътре.
    • 4.Какво е изложението на стаята?
    • Имайте предвид, че един климатик може да топли перфектно стая от 23 квадрата с южно изложение, но да се окаже малък за стая 20 квадрата със северно.
    • 5.На кой етаж се намира Вашето жилище?
    • В една сграда помещенията на първия и последния етаж винаги са по-хладни.
    • 6.Видът на строителството?
    • Тухла,Панел,ЕПК и т.н.
    • 7.Каква е дограмата на помещението?
    • 8.Ако живеете в това жилище как Ви се струва по-хладно или по-топло?
    • 9.Каква е формата на стаята?
    • 10.Дали помещението е много голямо или дълго и тясно ( в някои от случаите е по-подходящо климатика да е повече от един )
    • 11.Помещението, което искате да климатизирате е работно или живеете там?
    • Например, ако е магазин, е важно да се отбележи дали има хладилни витрини и колко на брой са те.
    • 12.Какъв вид климатик искате да си закупите? Инверторен или конвенционален? За разликата между тях може да прочетете по-долу.

  • Какво представляват сплит и мулти-сплит системата и каква е разликата между тях?

    Сплит системата представлява добре познатия ни домашен климатик , който има едно външно и едно вътрешно тяло. При мулти-сплит системата вече имаме едно външно тяло и няколко вътрешни, които обикновено са до 4 тела, а ако са повече говориме за една по-различна климатична система или система за централна климатизация. Такива има в повечето хотели , както и къщи на няколко етажа.

  • Какво е BTU ?

    Капацитетът на голяма част от климатиците се измерва в BTU ( Британски Топлинни Единици). 1 BTU е необходимото количество топлина за повишаване на температурата на 0.45 кг ( 1 pound) вода с 0.56 градуса Целзий ( 1 градус Фаренхайт), което е равно точно на 1,055 джаула. Коефициетът на енергийна ефективност EER изразява връзката между мощност в BTU и консумирана мощност в W ( ват) , като предварително ни е известно, че 1000 BTU = 0.293 kW. Желанието на всеки производител е да достигне максимален EER, което естествено, обаче, води до оскъпяване на продукта.

  • Какво е инверторен климатик?

    Илюстрациите за инверторен климатик са взети от каталога за клматици на PANASONIC за 2008 година. Отогава измина доста време, но основната идея е температурата в стаята да е постоянна без големи колебания и консумацията на енергия, която е директно свързана с тази температура също да е оптимална. Много нововъведения бяха направени през тези години и се появиха климатици, които използват най-различни технически решения, за да се постигне оптимален режим с минимален разход на енергия. Всеки производител на климатици има свои собствени решения в тази насока, но напоследък като че ли сензора за присъствие на хора в стаята е един много добър начин за повишаване на енергийната ефективност, след като бяха изчерпани останалите методи. Така или иначе в момента най-добрите климатици разполагат с един такъв сензор и той им позволява да са енергоспестяващи във всеки един момент.

    Тъй-като "какво е инверторен климатик?" е един от най-честите въпроси свързани с климатици, започнах да развивам специална статия по тази тема. Вижте Инверторен климатик.

    Накратко това са климатици произведени по-съвременна технология с по високи степени на енерго спестяване с възможност да осигурят надеждно отопление. До началото на 80-те години на 20 век са се произвеждали климатици, които са имали постоянна мощност. След това TOSHIBA разработва метод по който да се произвеждат климатици с променлива и контролируема мощност, а именно по познатото име инверторни климатици.

    Най-близката аналогия с която може да бъде разбрана раликата между обикновените и инверторните климатици е лекия автомобил. Обикновеният климатик може да бъде оприличен на автомобил без скоростна кутия и с фиксирани обороти на двигателя. При инверторните климатици оборотите на двигателя, съответно мощността се контролира динамично в зависимост от необходимото количество - това много наподобява автоматична скоростна кутия.

    Има и други съществени разлики. В инверторните климатици е поставена много по-сложна електроника за управление и много повече датчици, чрез които се следи непрекъснато режима на работа, т.е. инверторният климатик е произведен по по-сложен технологичен процес. За съжаление по-високите технологии използвани за производството на инверторни климатици е причина техните цени да са по-високи в сравнение с обикновените климатици.

    Всъщност дори и различните цени при инверторните климатици са обуслувени доколко високотехнологични са компонентите вградени в тях. Така понякога могат да бъдат видяни големи разлики от гледна точка на цени за инверторни климатици с еднаква мощност и даже от един и същи производител.

    Тъй-като тази технология е по-енергоспесяваща, напоследък се носят разни слухове, че в бъдеще тя трябва да стане основна и производството на обикновени климатици трябва да бъдат забранено с цел спестяване на енергия и съответно по-малко щети за околната среда.

    Основни принципи в работата на климатика

    Най-общо казано всеки климатик премества енергия във вид на топлина от едно място на друго. В природата нормалното движение на топлината е от по-студеното към по-топлото място, подчинявайки се на втория закон от термодинамиката. Тъй като, в доста моменти от живота, това не ни удовлетворява ( например през зимата бихме искали да вземем топлина от околната среда, която да преместим вътре в стаята, но при всички случаи навън е по- студено, отколкото вътре ) тогава е необходим друг подход и съответно използване на друг физичен закон.

    Подобен е случаят с вашия автомобил- ако се движите по път с наклон и се спускате по наклона, то автомобила би се движил дори и при изключен двигател, но ако изкачвате наклона, то в този случай, двигателя трябва да работи, за да преодолее гравитацията. В този и много подобни примери е необходимо да бъде извършена работа, за да може да получим желаното от нас дейстивие - в нашия случай - отопление с климатик. Под работа тук имаме предвид физичното значение на термина. Аналогично и при функционирането на домашен климатик, за да може да се премести топлина от по-студеното към по-топлото място се извършва работа от компресора. Той обикновено се намира във външното тяло, като енергията за извършването на тази работа идва от електрическата мрежа. Процесите, които протичат много наподобяват процесите във вашия хладилник или фризер с тази разлика, че топлинните мощности в климатика са сравнително по-големи, а също и че температурните интервали са чувстиветлно по-широки.

    Основния принцип на работа на климатика е описан в така начеречния "Цикъл на Карно" (По детайлна информацияна основния принцип в климатиците). Същността на цикъла използва поведението на флуидите (газове или течности) при промяна на налягането и температурата, като по принцип тези два параметъра са свързани по между си по следния начин: при повишаване на налягането на флуида при един и същи обем се повишава пропорционално температурата и обратно.

    Както виждате основа роля за работата на един климатик играе флуида, който циркулира в ситемата. Количеството и най-вече качествата му са много важни. Един от качествените му параметри е температурата на кипене, т.е. когато флуида се разширява(изпарява) каква е минималната температура, при която все още има изпарение в топлообменика. Това е така, защотото за да може да се отнеме енергия от околната среда и да се спази втория закон на термодинамиката, той трябва да се изпарява при температура по-ниска от околната. И тъй като говорим за отопление с климатик, то това означава, че когато през зимата навън е минус 10 градуса този флуид трябва да се изпарява поне на минус 11 или още по-ниски температури. Във вашия климатик този флуид има събирателното име фреон (Между другото, това е запазена търговска марка). Фреоните са много видове, всеки със своите предимства и недостатъци, но за ефективната работа на един климатик фреона е един от трите важни фактора (останалите два са вида на компресора и качествата на топлообмениците), който оказва съществено влияние на работата на съответния климатик.

    Другия важен компонент на домашния климатик е компресора. Както казахме той е този, който върши работа необходима ни за да работи климатика по желания от нас начин. Компресорите,които се използват в съвременните климатици се делят по различни критерии.Като например технологията, която използват, вида на електромотора, който ги задвижва и т.н.. Някой от тях са по-ефективни, други по-малко, като ефективността тук се мери в това каква част от подадената енергия е използвана за свиване на работния фреон и каква част се е превърнала в нежелана топлина. Целта тук е,не компресора чрез навивките от меден проводник да отдава топлина, а топлината да се отдава от фреона на вътрешното тяло. Това означава, че енергията, която компресора черпи от електрическата мрежа трябва изцяло да се използва за увеличаване на налягането на фреона- въпреки че идеална машина няма, целта е да се доближим до идеалната.

    Третия съществен елемент от съвременния климатик са топлообменниците. Във всяко тяло, което е част от един климатик има топлообменник,в които тече фреон.Той представлява медна тръба с подходящ размер, около която са закрепени алуминиеви ламели, с които се цели увеличаване на повърхността на топлообменника. Това е така , тъй като колкото е по-голяма повърхността на топлообменика, толкова повече топлина може да бъде отдадена или отнета в зависимост къде се намира самия топлообменик. В повечето климатици, които са за домашна или офис употреба топлообменика отдава директно топлината на въздуха в стаята, чрез перка, която засмуква въздух от стаята, този въздух преминава през ламелите на топлообменика, които са загрети от движещия се фреон, при това си преминаване въздуха се загрява и след това бива върнат отново в стаята.

    Всичко, което описахме до тук са задължителни компоненти от един климатик за да може той да работи като такъв, т.е. да взима топлина от вън и да я премества вътре в стаята. Но тук изникват редица въпроси- например, ако машината е достатъчно мощна в един момент вътре в стаята би могло да стане прекалено топло -теоретично до температурата, на която кондензира фреона ( за повечето климатици това е между 45-60 градуса ). Освен това не трябва да се забравя, че климатика може и да е много високо ефективна машина, но все пак това зависи директно от споменатите два параметъра-температура на изпарение на фреона във външното тяло и температурата на кондензация на фреона във вътрешното. Това са много важни параметри- всъщност колкото е по-малка разликата между тях, толкова по-ефективна е машината. Тази ефективност се изразява във това, че ако климатика консумирa 1 kW от електрическата мрежа, той би могъл да отдаде на стаята 3,4 или 5 kW топлинна мощност. За да може климатика да бъде контролиран (да поддържа съответна температура и влажност в стаята, както и да работи ефективно) във всеки съвременен климатик има микропроцесорно управление, което непрекъснато следи работата му и предприема съответни коригиращи действия. Необходимата информация за тези действия, той взема от известен брой датчици, които се намират както във вътрешното, така и във външното тяло. Например във вътршното тяло има датчик, който измерва температурата във стаята, на базата на този датчик се следи дали не е достигната желаната температура или пък дали не трябва да се увеличи необходимата мощност. От друга страна обикновено перките които задвижват въздуха са с променливи обороти, което дава възможност да се контролира отдадената мощност. Колкото по -висок е дебита на въздуха, толкова е по-висока мощността, която отдава климатика и обратно. Дебита обикновено е потребителска настройка, но може да бъде контролиран автоматично от микропроцесора за прецизна работа на климатика.

    Друга една много важна особенност при отоплението през зимата с климатик е следната: тъй както във въздуха при температури почти минус 20 градуса винаги има някаква влага и външното тяло на климатика винаги се налага да е по-студено от околната температура, когато влажността на въздуха е достатъчно висока, то по външното тяло на вашия климатик ще кондензират малки капчици вода, които след това ще замръзнат. Този скреж по тялото на един климатик влошава силно топлообмена на външното тяло, поради което се налага неговото отстраняване. Във всички съвременни климатици има начин тази ситуация да бъде открита и тогава вашия климатик преминава в режим на размразяване. В този случай външното тяло се подгрява с топъл фреон и леда бива премахнат. Този процес отново се контролира от микропроцесора на климатика и е автомачен.

  • Колко ток ще харчи през зимата климатикът ми и трябва ли да го изключвам?

    Електроенергията, която един климатик използва през зимата зависи от няколко основни фактора. По-долу ще Ви изброим тези фактори, за да сте в състояние да изберете най-добрия и най-подходящия климатик за Вашият дом или офис:

    Обемът на помещението (площта и височината на стаята) - това определя дали климатика ще успее да се справи адекватно с отопляването на помещението или ще работи на пълни обороти, за да успее да постигне поне максималното за него

    • Мощността на климатика - трябва да бъде съобразена с нуждите на конкретното помещение
    • Топлозагуба - тя се определя в зависимост от наличието на топлоизолация и зависи от това дали помещението има повече външни стени, прозорци, неговото изложение
    • Модел климатик - напълно нормално е по-икономичните климатици да са и по-скъпи
    • Поддръжка - ако са почистени филтрите и е направена нужната профилактика, за да работи напълно ефективно климатикът, то той ще бъде доста по-икономичен
    • Външни температури - независимо дали става въпрос за зимата или за лятото, климатикът ще използва повече електроенергия при по-крайни температури т.е. при под - 10 и при над 35 градуса.

    Тези фактори довеждат на мисълта, че е по-добре климатикът да не се изключва през зимата, тъй като ако го включваме и изключваме постоянно той непрекъснато ще се опитва да достигне температурата, която сте му задали , защото помещението ще изтива. Това ще обясни по-голямата консумация на енергия, както и неефективността на климатика.

  • До какви зимни температури ще работи климатикът ми ?

    В зависимост от това къде и как са монтирани конвенционалните климатици могат да работят до различни градуси. Например, ако външното тяло е поставено на завед и климата в района е по-мек, минималната температура, до която може да функционира климатика е - 10°С , ако е сложен на открито и в района е по-студено той може да работи до -5°С . За инверторните климатични системи няма значение къде са поставени. Те могат да работят до - 20°С.

  • Какво е 'defrost' ?

    Когато навън са минусови температурите , външното тяло на климатика се заледява и съответно се влошава топлообмена . Поради тази причина се налага леда да бъде размразен, в този момент климатика автоматично се превключва на режим "defrost".

  • Какво е 'Плазмен филтър'?

    Плазма модул за почистване на въздуха. Частиците на прахта са старателно събирани от електростатичен филтър и миризмата е подтисната и разложена от многобройни йони. Плазменият модул е с ниско аеродинамично съпротивление, сравнен с използваните досега филтри и ефективността на почистване е голяма.

    • 1. Плазмен филтър генериращ йони
    • 2. Земен проводник
    • 3. Електрическо поле
    • 4. Миризми като цигарен дим и от домашни животни се премахва чрез разлагане от генерирания озон
    • 5. Праховите частици, наелектризирани отрицателно от филтъра генериращ йони се улавят от електростатичния и активния дезинфекциращ и дезодориращ филтър
    • 6. Електростатичен филтър с екстракт на грейпфрут

    Когато при продължителна работа намалее ефективността на климатизатора - това е ясен белег, че е необходимо почистване на филтрите.

    • Лесното изваждане, почистване и миене на тях ще възстановят предишната нормална работа.
    • Премахване на 82.4% от съдържанието й във въздуха в рамките на 30 минутна работа.
    • 54.3% прах съдържащ се във въздуха, преминавайки се задържа във филтъра.
    • В рамките на 30 минутна работа климатизаторът премахва около 92.7% от съдържанието на амоняк във въздуха.
    • A - Полифенолов антибактериален филтър
    • B - Дезинфекциращ и деодориращ филтър с активен въглен

  • Какво представлява 'Вътрешното изсушаване'?

    По време на работа неминуемо във вътрешното тяло се задържат малки частици вода от конденза. Тази вода е особенно благоприята среда за развитие на бактерии и гъбични спори. Функцията "Вътрешно изсушаване" се активира лесно - просто натиснете съответния бутон на дистанционното управление, за да я стартирате. След приключване климатизаторът автоматично ще се изключи.

    Как протича процеса?

    1. Спрете климатизатора от дистанционното и след това натиснете бутона COIL DRY 2. Капаците на вътрешното тяло са затворени, но климатизатора работи и нагрява вътрешността на тялото (около 15 минути), за да се изпари насъбралият се конденз 3. Стерилизация на вътрешното тяло чрез генериране на озон - гарантира унищожавнето на бактерии и микроорганизми

  • Как да работя правилно с климатика и защо понякога настиваме ?

    През летния сезон понякога температурите достигато до 40°С, което не е особено приятно. Тогава включваме климатици си на възможно най-ниските градуси, а това въобще не е полезно за нашето здраве. Затова , ако навън е 35°С минималното, на което е добре да го зададете са 25°С, т.е. температурата в помещението трябва да е по-ниска само с 10°С или 12°С и никога не насочвайте студения въздух право към Вас.

    За да може климатичната система да функционира нормално е необходимо редовно (обикновено веднъж на две седмици) почистване на електростатичните филтри, които се намират под лицевия панел на вътрешното тяло. Редовното почистване на филтрите може да спести до 30% от консумацията на ел. енергия на Вашия климатик.

    Освен това е необходимо веднъж годишно, пролетта преди началото на сезона, да се извикат специалисти за извършване на професионално почистване, диагностика и дозареждане с фреон на Вашия климатик. По този начин също се избягва и появата на неприятна миризма, която се получава от прахта натрупана по филтрите на климатика.

    В помещението не трябва да се инсталират допълнително топлоотдаващи уреди или да се изисква от климатика да охлажда по-голямо по обем помещение, несъобразено с неговата хладилна/отоплителна мощност.

    С помощта на една климатична система, състояща се от едно външно тяло и едно вътрешно, не трябва да се охлаждат или отопляват две помещения, освен ако тя не е мулти-сплит система (едно външно тяло с две, три или четири вътрешни тела). Този проблем може да има частично решение, ако двете стаи имат обща врата. В едната от тях може да се постави климатична система, монтирана срещу вратата. Мощността й трябва да бъде съобразена с общия обем на двете помещения. Въздушната струя по естествен начин ще преминава от едната в другата стая. Недостатъкът на това решение ще е получената разлика в температурите на двете стаи.

  • Опасен ли е фреонът в климатичната система?

    В съвременната климатична техника, използваният фреон е напълно безопасен за здравето на човека. До 2002 година масово използван е фреон R- 22. Той е безопасен за човека, но вреди на озоновия слой. Затова производителите се насочват към R-407 и R-410. Те са безвредни за околната среда, но са скъпи и затова купувачите все още предпочитат R-22.

  • При включване на климатика се чува пукане, това нормално ли е?

    Понякога когато си включим климатика се чува леко пукане, това не трябва да Ви притеснява, тъй като е съвсем естествено .Този звук се получава от нагряването и съответно разширяването на пластмасовия корпус. Пукане може да се чува и през лятото , когато пускаме климатика на охлаждане.

    Защо се получават вибрации, когато е включен климатикът? Това се дължи на небалансиран компресор в климатиците. Това се получава обикновено при по-некачествените и евтини климатични системи.

  • Проблем ли е когато имаме лед по външното тяло ?

    Климатици с лед по външното тяло

    Ледът е много голям проблем при всички климатици. Присъстието му върху външния топлообменик затруднява топлообмена (Ледът е много добър топлоизолатор. Спомнете си, че ескимосите си правят къщички от лед), което, като следствие, е загуба на топлинна мощност на всички климатици. Загубата на топлинна мощност се получава, защото климатикът е проектиран да има директен достъп до външния въздух-, прах, лед и други замърсители попаднали на топлообменика намаляват този "температурен контакт". Проблемът е самозациклящ се, защото климатиците попаднали в тази ситуация започват да изпаряват фреона на -15°C - -20°C. Вследствие на което леда по топлообменника има тази температура и като краен ефект всичката влага във въздуха, който преминава се полепва върху него. Накрая се стига до ситуация, при която ледът е толкова много, че единствената топлина, която вкарва климатика в стаята са загубите от компресора (При съвременните климатици, особено при инверторните климатици. Тези загуби са нищожни - при най-продаваните модели от 12 000 BTU около 100 W. Тази топлина отделя един човек, който не извършва тежка физическа или мисловна дейност, т.е когато гледате телевизия вие отделяте около 100 W топлинна мощност.). Загубите от компресора на климатика са много малки, тъй като при изпарение на фреона при температура -15°C, неговото нялягане е много ниско и на компресора не му трябват много усилия - разбирайте: електроенергия да компресира този фреон. Да не говорим, че при тези температури би могъл да бъде изпарен много по-малко фреон.

    Частично решение на проблема

    Понякога някой климатици замръзват защото монтажните групи поставят дренажната тръба на външното тяло на климатика. На дъното на външното тяло има отвор към който се монтира тази тръба за да може да се отведе водата по време на "defrost", я в улука, я някъде другаде само да не е на земята където да се оформи голяма буца лед. (Едно отклонение: във всички сервизни документации пише, че тази тръба не трябва да се монтира в региони, където е нормално температурите да се задържат под 0°C за повече от три дни). Тази дренажна тръба се запушва от лед след ден- два и след това цялата вода от дефростта замръзва във външното тяло бавно и полека покачвайки се нагоре- до момента, в който перката почва да се удря в него и се чупи. Проблема е доста голям тъй-като всеки сервиз за климатици автоматично ще ви откаже гаранционно обслужване, тъй като гаранционното обслужване се предоставя за дефекти причинени по вина на производителя- съгласете се, че производителя не е поставил този лед във вашия климатик и надлежно е описал в сервизната документация, какво да се прави за да не се стигне до тази ситуация. Така се сблъсквате с два проблема :не искате на тротоара да се оформи сталактит (или сталагмит- не знам точно кое е отгоре и кое отдолу- а первезното мислене го оставете за други моменти), и в същото време би било много добре да не замръзва вашия климатик. Решението на този проблем се състои в монтирането на тавичка под климатика, където водата и да замръзне няма да нанесе никакви поражения и когато температурите станат положителни или близки до нулата разтопения лед (вече вода) може да се оттече свободно.

    P.S. .Можете да "кликнете" на горната картинка за да видите тавичката за климатици в по-голям размер- тя е бялото нещо под външното тяло на климатика.

  • Правила за безопасност при експлоатация на климатиците

    Продупреждение!

    • -Ако ел.захранващият кабел е повреден, трябва да бъде подменен от производителя или от упълномощен от него сервизен техник, за да се избегне риск от пожар.

    Опасност!

    • -Не се опитвайте да монтирате климатизатора сами.
    • -Климатизатора няма части, които могат да бъдат сервизирани от потребителя. Винаги се консултирайте с упълномощен сервизен техник.
    • -При преместване, за демонтаж и монтаж се консултирайте със сервизния техник.
    • -Не се охлаждайте прекомерно, стоейки продължително време подложени на директния поток студен въздух.
    • -Никога не слагайте пръстите си или други предмети в смукателните решетки или в подаващия въздух отвор.
    • -Не изключвайте климатика директно от контакта, преди да сте го изключили от дистанционното.

Top of Page